vrijdag 31 mei 2013

Hadrian Wall en Noord Ierland (2008)

In 2008 fietsen we in Noord-Ierland. Om daar te komen gaan we via onder meer de Hadrian Wall fietsroute vanuit Newcastle naar Stanraer om daar de ferry naar Belfast te nemen. Op de terugweg hebben we deels dezelfde route, maar door de totaal verschillende weersomstandigheden is dit deel van de tocht nu echt anders.
Noordzee - 6 juli 33.4
De trein van 10.27 u. brengt ons naar Amsterdam. We koffie drinken bij Kees en Marianne en vernemen hun vakantieverhalen opTenerife. Rond 12 u doorgefietst naar IJmuiden, waar we ruim twee uur moeten wachten alvorens te mogen inschepen. De tijd doorgebracht op een zonnig bankje in de haven met uitzicht op de Hoogovens, waar een ex-werknemer ons verhaalt van zijn ervaringen en uitvindingen. De overtocht verloopt prima, eten en drinken aan boord is erg prijzig (€ 85,- voor een matig eten voor twee).

Chollerton - 7 juli 69.16 / 14.4
Niet ontbeten omdat Loeki bij het in de rij staan voor het ontbijt zeeziek wordt. Net als bij het inschepen mogen wij pas als laatsten van boord. Koffie en Flapjacks zijn in Newcastle ons ontbijt bij een stalletje met uitzicht op het Baltic, museum voor moderne kunst, een blob (het Sage) en de Gateshead Millennium bridge. Besloten hier later terug te komen. De regen blijft beperkt tot enkele druppels. Het landschap voert ons langs de oevers van de Tyne uit het stedelijk gebied, wordt geleidelijk aan steeds heuvelachtiger en rond 16.30 uur belanden we op de camping in Chollerton. We zien erg veel dode beesten op de weg, niet voor het laatst zal alle andere dagen blijken. We eten in het nabijgelegen Wall, in een pub genaamd “The Hadrian”. Het is wel duidelijk welk deel van de route we fietsen. Op de terugweg naar de camping nog een stukje muur bekeken en later nog een stukje gewandeld naar de resten van een Romeinse brug. Om 22.00 uur gaan slapen. Hier blijken onze beide Exped downmatjes lek, zodat we de hele vakantie niet meer dan 5 uur aan een stuk zullen slapen. Dan bijpompen, iets wat in een dwarsslaper bij regen en midgets niet altijd een plezier is.
 Brampton - 8 juli 58.59 / 11.7
Erg vroeg opgestaan in verband met een wekker op continentale tijd (06.00). Mooie route over kleine weggetjes; schitterende uitzichten: we rijden boven langs het rivierdal en kunnen ver kijken. Het spel van licht en schaduw op de uiterst groene hellingen is erg afwisselend. In de ochtendregen nog wat fraaie overblijfselen van de Hadrian Wall en de restanten van Lanercost Priory, een groot kloostercomplex met kerk, geheel opgetrokken met stenen uit de muur van Hadrianus bekeken. Omdat we vanmorgen al om 7.30 uur aan het fietsen zijn stoppen we om 16.00 u in Brampton: de vermoeienis slaat toe! Tussen de middag gegeten in een pub in Greenhead, onder aan een zeer steile helling met een apart fietspad, voorzien van gravel, waar het meisje achter de bar een temperatuur van 11 C. “not bad at all” noemde. ’s-Morgens eerst geshopt in het postkantoor van Henshaw, zodat we vanavond onze eigen macaroni kunnen verzorgen. Kort voor dit dorp komen we nog 2 mensen tegen die we ook op de boot hebben gesproken tijdens het ontschepen. Zijn Koga Randonneur is zo nieuw dat ik hem daar heb uitgelegd hoe zijn voorpootje te verstellen, nu hoe de fietspomp werkt. Na de lunch twee uur stromende regen, daarna droog en deels zonnig.
Beeswing - 9 juli 97.12 / 16.7

Weer om 8 uur weg. Eindelijk een dag zonder heftige tegenwind. Veel zon, redelijk vlak, dus kilometers maken. Boodschappen gedaan in Gretna, lunch aan de oevers van de Blackshaw Bank, slikken die bij vloed onderlopen. In Dumfries vertelt de lokale VVV ons dat de camping die we hebben uitgezocht niet meer bestaat en worden we via een drukke A 711 doorverwezen naar Beeswing. Een mooie camping, met korting voor fietsers, maar zodra de tent staat begint het flink te regenen. Daarom de tarp opgezet om onder te kunnen koken. De stortregens blijken de hele avond en nacht aan te houden.

Creetown - 10 juli 72.49 / 14.5
Om 8.45 vertrokken, na een ontbijt in de regen die de hele dag blijft aanhouden. Weer een mooie, sterk golvende tocht. Na de lunch in een theehuis in Kirkcudbright, met lekkere pompoensoep en verdeelde meningen over de broodjes,worden de benen zo zwaar dat we via onze tocht voortzetten via de A 75, waar grote vrachtwagens echt hun best doen om ons heen te komen. Omdat ons eigen bier echt niet smaakt belanden we in de pub bij de camping, waar het Currynight is: € 5,95 voor een currymaaltijd met pint: geen slechte deal op de duurste camping van de reis (maar wel met wasgelegenheid/toiletten met vaste vloerbedekking).
Meest hilarisch moment van de dag: op zoek naar een pub voor koffie zie we een pand met geparkeerde auto’s, open deur en reclameborden die we door onze beregende brillenglazen niet goed lezen. We doen onze regenpakken uit en dan blijkt de deur gesloten. Een jongeman doet de deur open, kijkt verbaasd, vraagt wat we willen en als we aangeven koffie te wensen zegt hij: “We normally don’t do that. We just do fencies”. Het is een hekkenleverancier!

Ballygally - 11 juli 70.58 / 13.6
Om 8.30 uur Creetown verlaten. Nog een stukje langs de A 75 en dan bij Newton Stewart het binnenland in. De stijgingen blijken erg mee te vallen (of raken we meer getraind?) . Weer een schitterend landschap, we weten niet waar eerst te kijken. Onderweg worden we ingehaald door een man op een Flying Scotsman racefiets, die ons een pub voor de lunch aanraadt in New Luce. Terecht. We praten hier wat over fietsen en vervolgen onze tocht. Gepland te kamperen bij de ferry in Cairnryan, maar: No Tents, zodat we om 16:30 u met de fietsen in een bus op de boot naar Ierland zitten. Na een rustige overtocht met een draak van een film (zowat de enige zitplaatsen aan boord waar geen drank wordt genuttigd) naar de camping in Ballygally waar we maar 1 nacht kunnen blijven; verder volgeboekt wegens Bank Holiday.

Glenariff Forest Park - 12 juli 46.20 / 12.6
Uitgeslapen, daarom pas om 11 uur weg. Vanaf de eerste seconde weer sterke tegenwind, die overigens wel de bewolking het binnenland injaagt, op de kustweg. Zeer fraaie uitzichten. Op zoek naar geld en boodschappen geluncht in koffiehuis in Glengoran. Uiteindelijk blijkt elke camping langs de kust vol en dus weer bergop naar Glenariff Forest Park, een ruime camping in een nationaal park. Om 9 uur in de avonds komt een boswachter de sta-penningen innen, verder is er geen beheerder.

13 juli -- / --
Na een ietwat onrustige nacht, waarin Loeki de geneugten van oordoppen leert kennen, besloten te blijven. De wandeling door het Glen (een negatieve Ben, een vallei dus). Mooi weer, uitzichten fantastisch. Na een late lunch in het restaurant in het park blijkt het park bijna verlaten. Was gedaan (de enige in 4 weken, blijkt later).

Rathlin Island - 14 juli 53.89 / 14.0
Na een zeer rumoerige nacht en een nachtelijke stortbui rond 9 uur begonnen aan de lange afdaling naar Cushendall (bijna 10 km), daarna weer omhoog en omlaag naar Ballycastle. Onze eerste Fish and chips bij, volgens eigen reclame, ’s werelds beste F&C-tent; overgestoken naar Rathlin Island. De beloofde camping blijkt een camping barn met kampeerveld en schilderes aan het einde van een weg met zeeeeer steile heuvels. Ontvangen met koffie door Zuid-Afrikanen die hier al jaren komen. De eigenaresse blijkt al telefonisch van onze komst op de hoogte gesteld te zijn. Terug naar de haven voor eten en drinken (selectie van burgers). Uphill back. ’s-Nachts sterke wind, zodat Loeki minder slaapt door klapperende tent.

Ballintoy -15 juli 25.68 / 10.4
Als we in een woedende wind buiten eieren willen gaan bakken, blijkt dat we voor onze € 3 gebruik konden maken van alle facilities van de barn, inclusief keuken. Comfortabel. Daarna naar birds view point, waar 10.000-den vogels (meeuwen, pinguïns en papegaaiduikers) hun jongen produceren op de rotsen. We hebben geluk: door de heftige wind is de stank te harden. Verrekijkers en koffie blijken in bijbehorende vuurtoren beschikbaar. In de middag sandwiches in de lokale bar en op de boot met stoelen in bioscoopopstelling in de open lucht terug naar het vasteland. Gestopt in Ballintoy waar een hostel voor 12 pppn het alternatief is voor een camping. De aangeboden kampeerplaatsen naast een turfberg of in de haven leken minder aantrekkelijk. Diner bij de eigenaar van de hoop turf en in de avond livemuziek in de bar.

16 juli 29.8 / 12.6
Toeristisch dagje: eerst uitslapen, dan naar de Rope Bridge, lunchen met grote sandwiches en door naar Giant Causeway en Bushmills Distillery. Hele middag veel regen: Loeki derhalve doorweekt. Zelf eten klaargemaakt in het hostel, na bij onze nieuwe whisky een routeplan voor de komende dagen te hebben vastgesteld: we hebben genoeg van de voortdurende sterke tegenwind en gaan het binnenland in. Donegal komt een volgende keer wel. ’s-Avonds weer livemuziek.

Ballyronan - 17 juli 77.90 / 14.1
Ontbijt in een samenzijn met twee mopperende Duitse heren. We verlaten de kust en gaan richting Louhg Neagh, waar we eindigen in de haven van Ballyronan. In de ochtend stromende regen, daarna droog. Dit nadat we in Ballymoney voor Loeki waterdichte sokken hebben gekocht. Het laatste stuk binnendoor gereden over verstilde weggetjes omdat op de grotere wegen het verkeer probeert te vermijden ons de tassen van de fietsen te rijden. Camping gevonden op aanwijzingen van een vriendelijke man die eventueel zelfs bereid is om ons te begeleiden.

Markethill - 18 juli 72.18 / 14.4
Verder door naar het Zuiden. Tijdens een omweg passeren we in Ardboe een prachtig gelegen kerkhof met Keltisch kruis. Onze weg vervolgend, met zo nu en dan een buitje, worden we tijdens het nuttigen van een energybar (Mars dus) op de koffie genood door Allister. Zelf weer aan het werk gaand kregen we de beschikking over zijn keuken en voorraden. Hij geeft ons ook een scenic route naar Newry, hetgeen goed uitkomt omdat we zo onze beoogde camping zullen passeren. Scenic routes zijn mooi, voornamelijk door de uitzichten bovenop de talloze hellinkjes. Vermeldenswaard: onderweg, tijdens het plukken van frambozen in een kaal, afgegraven bruin landschap eten we echt bruin brood. De tent op Gosford Castle Forest Park tot ons geluk een beetje in de luwte opgezet: in de nacht een redelijke storm. Loeki zal niet kunnen slapen vanwege spierpijn. Diner: een gebruikelijke variant op pasta met wortel etc.

19 juli -- / --
Besluiten een dag te blijven. Markethill blijkt een aardig plaatsje met grote supermarkt. Dankzij de poortwachter (Where are you from?) hoeven we deze nacht niet af te rekenen: weer € 12 extra voor ons drankbudget. ’s-Middags fietsroute over het landgoed (6 km). Verder veel lezen. Eindelijk een luie dag.

Carlingford - 20 juli 60.36 / 14.8
Vandaag naar Omeath (IRL) via Newry (GBR) Helaas blijkt de camping in Omeath plaats te hebben gemaakt voor een activiteitencentrum. Doorgereden naar het door de Noormannen gestichte Carlingford, waar de VVV ons verwijst naar de camping in Gayles Quay. Niet alleen blijken de voorgespiegelde 5 km er 12 te zijn: de camping is vol, zelfs voor ons kleine tentje. Omdat de volgende camping bij Dublin blijkt te liggen (+ 50 km) besluiten we zelf maar een plekje aan de kust te zoeken: de beste plek tot nu toe, met eigen whisky, Guinness en macaroni en een onbelemmerd uitzicht op zee. Zonnige avond, servies en bestek spoelen in zee aan het eind van een dag waarop Loeki hellingen bijna aardig begint te vinden.

Tollymore Forest Park - 21 juli 70.15 / 15.1
Wakker geworden bij het ruisen van de zee. Terug naar Omeath waar een veer ons weer terugbrengt naar Noord-Ierland. De kustweg zou volgens het boekje rustig zijn maar blijkt, zeker het eerste stuk, erg druk. Tijdens de lunch stopt er nog een auto, waaruit een man komt die ons verteld in vijf weken heel Ierland te hebben gerond; hetgeen wij een prestatie vinden. De hele dag in korte broek; wat een luxe. In Newcastle gekampeerd in Tollymore Forest Park. Fraai, met een erg grote variëteit aan bomen. Het laatste stuk van de route bleek erg steil. Burger en chips.

Cloughly Holiday Park - 22 juli 62.19 / 15.6
Na een nacht waarin eerste de buurman de natte haren van zijn zoon wilde drogen met de blower van zijn auto, die in onze tent stond te roken, vervolgens om 12 uur wat dronken Engelsen (slecht) gitaar speelden (Ranger: “Did he really say you to put your earplugs in?”) en na het nuttigen van een gebakken ei bij het ontbijt noordwaarts vertrokken. In Newcastle geen geopende boekwinkel, de rest van de dag ook niet. Via diverse slompen en slikken in Ardglass Fish & chips & mashed pies gegeten. Daarna in Kilcliet een vestingtoren bekeken. Het veer Strangfort-Portaferry leverde een toiletverrassing en in Portaferry vertelde de Tourist Informatie dat op Ards Peninsula toch zeker twee campings wel tenten opnamen; dit in tegenstelling tot geschreven informatie. Weer een mooie tocht met in de ochtend uitzicht over Ierlands hoogste bergtoppen terwijl tussen onze fietsen een kudde schapen wordt verplaatst Wij belanden op Cloughly Holiday Park, een groot caravanpark met tentenweide. Het sanitair niet zuiver, geen afwasplaats, maar doodstil en gelegenheid tot het opladen van batterijen en telefoon. ’s-Avonds naar The Quays, een pub op 3 km afstand.

Belfast - 23 juli 63.66 / 15.4
Vertrokken bij het geluid van een mistboei: we rijden het eerste uur met licht op. De eerste attractie van de dag, Greyabbey, de eerste gotische kerk in Ierland, blijkt privébezit en kan maar van een kant worden bekeken. Zo komen we vroeg bij Mount Stewart, waar we behalve de reusachtige tuinen ook een rondleiding door een groot deel van het deels nog bewoonde huis doen. Na Newtownards wordt de weg erg druk, zodat we uiteindelijk binnendoor fietsend door een groep wegwerkers naar de Ice Bowl, waar een camping bij moet liggen, worden verwezen. Eten op de camping na in en tweedehandsboekwinkel nog wat historisch materiaal over Ierland te hebben aangeschaft.

24 juli -- / --
Gisteravond met  een lerarenechtpaar uit Swalmen wat gedronken. Zij fietsen naar Dublin, wij gaan per bus naar Belfast. De stad valt ons tegen: weinig sfeer, rommelig. Wel goede lunch en diner. Aardige pubs: Crown en McHughes bijvoorbeeld. Veel gelopen, weinig te zien. Wel veel ontwikkelingen in het havengebied.

New Luce - 25 juli 35.01 / 13.4
Vertrokken uit Ierland met de Stenaline Fastferry. Om daar te komen wel eerst 6 km door Belfasts havengebied gefietst, waarna we wel als eersten de boot opmogen. Na een voorspoedige overtocht naar Stranraer waar wisselen van Ierse ponden in Engels geld overigens niet altijd mogelijk blijkt. Ik word zelfs door een bank verwezen naar Thomas Cook als wisselkantoor. Gelukkig was een andere bank wat soepeler. New Luce, bekend van de heenreis, blijkt ook een mogelijkheid voor tentovernachting te bieden. Weer in Kenmuir Arms Hotel gegeten, terwijl buiten de regen naar beneden stroomt. En vervolgens in de pub blijven hangen, waarbij we onder meer in contact komen met een 22-jarige die als 16-jarige in dienst ging en twee jaar in Noord-Ierland dienst deed. Toen we wakker werden bleken we overigens ineens niet meer de enige kampeerders.

Geethouse of Fleet - 26 juli 64
Dag met een schitterende route. Eerst bij New Luce omhoog, de verlatenheid in, en vervolgens bij Creetown de “bergroute” genomen, die overigens uitstekend te befietsen blijkt. De mooiste, meest verstilde vergezichten tot nu toe. Tijdig gestopt bij Geethouse of Fleet (Anwoth), waar we worden uitgenodigd voor een bruiloftsfeestje. Na de boodschappen beland in een beergarden met een mooie keuze aan bieren.

Beeshive - 27 juli 60 / 15
Het feestje blijkt in toenemende dronkenschap te duren to 00.30 u, dit in aanwezigheid van de campingwarden. De N7 fietsroute stuurt ons eerst via een bospad het dorp uit en voert ons via de kust naar Kirkcudbright. Wederom zeer fraai. Hier koffie en vervolgens via de route die we op de heenweg ook namen, terug te keren. Later weer op de N7. De binnendoorweg naar Beeshive lijkt in de hitte van de dag nog steiler dan verwacht. Overnacht op dezelfde camping als drie weken tevoren. Door mooi weer tot 10 uur buiten, midgets maaiend.

Longtown - 28 juli 73.17 / 14.7
Weer een warme dag. We zijn duidelijk op de terugweg: het naderen van het doel is soms belangrijker dan de route: we nemen nog alleen byways als de weg te druk wordt. Uiteindelijk zelf koffie gezet omdat de enige pub die we passeren gesloten blijkt. Lunch in Annan, waar het begrip cheese salad voor Loeki een geheel eigen betekenis krijgt, weer boodschappen in Gretna, wel bij een andere winkel, Schotland verlaten en kamperen op de camping voor Longtown: ruim en bijna leeg. Volgens de warden wordt het morgen erg slecht weer. Als dat tot gevolg heeft dat de wind ook draait heeft dat tenminste nog een positief gevolg; we hebben nu al bijna 3 weken stevige wind tegen.

Chllerford - 29 juli 79.91 / 13.6
Een half uur na het vertrek begint de regen, maar na thee, gebak en aanschaf van cadeautjes in Lanercost Priory kunnen de jassen weer uit. We besluiten weer naar Wall te rijden, heuvel op, heuvel af onder een zinderende zon. Loeki wordt berggeit, maar na 60 km is de energie op. Doorzettertjes als altijd bereiken we om 17.00 u de camping. Onderweg blijken we verwend geraakt te zijn: uitzichten die ons eerst verwonderden, worden nu als normaal ervaren. Eten wederom in The Hadrian, daarna uitgeteld met stijve spieren het bed in.
South Shields - Marshden Bay30 juli 71.5 / 12.6

De laatste kilometers naar de kust: niet de meest interessante maar wel veel herkenningspunten. Prima lunch buiten in een pub waarvan we de naam niet meer weten. In Newcastle besluiten we te kiezen voor een camping langs de kust, dit in verband met de terugreis naar de ferry. De route naar South Shields blijkt een grote snelweg door een totaal verstedelijkt gebied. Wel leuk: de voetgangerstunnel onder de Tyne. SS blijkt een badplaats met zandstranden, boulevards, kermis en heel veel gazon, waar Lizard Lane Caravan Park ook tenten opneemt. We staan met uitzicht op zee en zien de veerboten in Marshden Bay voorbij komen.
31 juli -- / --
Trouwdag. Eerst bijgeslapen (luchtbedden tussendoor bijgepompt) en daarna met bus en trein naar Newcastle: een aardige stad met veel historie. Eerst wat rondgelopen, koffie met taart in St Mary’s Cathedral en gepoogd de oudste kerk van Newcastle te bezichtigen maar waar we worden buitengesloten. Newcastle ontwikkelt zich en in een razend tempo worden hier kantoren en nog meer shopping malls uit de grond gestampt. ’s-Middags voor de regen het nieuwe kasteel bezichtigd, daarna een oud koopvrouwshuis, via de Milennium Bridge naar het Baltic museum for Modern Art. De blob van The Sage, het nieuwe muziekcentrum, blijkt van buiten spannender dan van binnen. Omdat de regen niet ophoudt en we geen jas bij ons hebben keren we terug naar Marshden Inn voor de maaltijd. Na redelijk wat drank de tent ingerold waar ’s-nachts een waar noodweer losbarst: om 5 uur sta ik buiten tot aan mijn enkels in het water. Onze tent blijft droog, hetgeen niet voor iedereen kan worden gezegd.

Noordzee - 1 juli 13,4
Onze laatste dag in Engeland begint voor Arno met een real English breakfast in de pub; Loeki houdt zich bij cerials. Daarna op ons gemak tent en overige bagage ingepakt en via de pedestrian ferry naar North Shields om de Tynemouth Priory te bezichtigen. Nog een laatste Fish & chips, boodschappen voor avondeten en ontbijt op de boot en de tijd tot we aan boord mogen doorbrengend met Newcastle Brown Ale en een paar Brabantse motorrijders. Om 20.15 op bed en vrijwel direct ingeslapen.

2 juli 30 / 13.9
Om 9 uur wakker, om 10 uur in IJmuiden. Het weer blijkt uitstekend zodat we besluiten weer terug naar Amsterdam te fietsen, waar we in de Gay-parade terecht komen. Wat een drukte. De trein komt snel, we zijn de enigen met fietsen en om 14.00 uur zijn we thuis, 1398 km verder en op tijd voor zelfreiniging, boodschappen en De Deugniet.