zondag 13 mei 2012

Weekeinde Gilze (2009)

Lang weekeindje weg – Gilze  (November 2009)

We vertrekken droog. De wind is fors, maar we halen Hilvarenbeek, waar we naast  p.p. 2 koffie en 1 cola een zodanig grote uitsmijter weg eten dat daarna fietsen nog meer wordt bemoeilijkt. Net na de herstart ontvangen we ook de enige regenbui van deze rit (10 minuten),  al blijft het weer wel zo dreigend dat de regenbroeken tot op de camping aanbleven.
Deze blijkt overigens totaal verlaten, zodat we een in de luwte een fraai plekje onder de hoog gelegen bomen kunnen uitzoeken. Via de niet kortste weg peddelen we naar Ulvenhout, waar we in een rokerig café, waar de harmonie zich verzamelt voor een aubade bij een jubilerende garagist, getipt worden over een uitstekend Italiaans restaurant. De terugweg is korter en sneller; bij de tent aangekomen begon de regen die tot ver in de volgende dag zou doorgaan.

Dankzij buienradar kunnen we heel lang uitslapen: het wordt pas om 12 uur droog zien we, derhalve laat uit de slaapzakken gekropen. Het ontbijt: de lunch van gisteren. In Breda de fietsen gestald in de stationsrijwielstalling: komen we hier ook eens zonder pech-gerelateerd gedrag. In de stad wat rondgeslenterd, Grote Kerk bezocht, wat bier gedronken  in de Bruine Pij, boekhandels bezocht zonder iets te kopen (dan hoeven we dat ook niet mee te nemen). In De Bommel veroveren we ondanks de drukte een eigen tafeltje voor twee. Daarna door naar De Beijerd, zojuist uitverkoren tot beste café van Nederland, alwaar echter geen plaats meer blijkt in het restaurant. Aan de overzijde is een Chinees restaurant met cafetaria-uitstraling (Gantau) , waar we erg goed eten en de maaltijd besluiten met het in ontvangst nemen van een cadeautje vanwege het 15-jarig bestaan van. De terugweg is nat en bij de tent aangekomen gaat het echt regenen. Na een voortreffelijke Haagse borrel duiken we onze slaapzakken in.

Regentijd is slaaptijd ; wederom prima geslapen dus. Om 12 uur vertrekken we richting Chaam om daar de fietsroute richting Meersel-Dreef op te pikken. Aldaar bezoeken we het Mariapark, de beeldentuin van de paters Capucijnen. Dat ligt er, ondanks het bijna niet meer aanwezig zijn van broeders en paters, goed verzorgd bij. Bier en lunch (met ‘smos’) ‘Bij de Paters’. Door richting Ulicoten en Baarle Nassau / Hertog (meer bier) en vervolgens weer retour Chaam, nog steeds een boerendorp zonder aardige cafés. Uiteindelijk beland bij de Chaamse Hoeve, waar het personeel maar niet doorkrijgt dat wij niet al om 17.30 willen eten (dit in tegenstelling tot de localo’s die dan al bijna klaar zijn). Het Brand bier is over de datum, de hazenpeper geen hazenpeper en de lauwe kastanjepuree was ook bruikbaar als behanglijm; wederom niet zo’n succes, dat eten in Chaam. Derhalve om 19.45 uur weer op de camping. Gelukkig beschikken we over warme kleding, boeken en nog meer drank

Na de schitterende zonsondergang van gisteravond wordt de maandag een heel mooie dag, zonder wind en met veel zon. Aangenaam om naar huis te fietsen, na toch wat later wakker geworden te zijn dan de bedoeling was.  Geen probleem echter, de terugweg is aanzienlijk korter dan de heenweg zodat we schoongewassen kunnen. Al met al enkele aangename dagen waarin we goed hebben kunnen bijslapen. En waarin we besluiten dat onze tent wel erg hoog van de grond begint, zodat de wind moeilijk buiten te houden is. Misschien toch eens vervangen.